Core stability VS Core flexion/rotation

ᑕOᖇE ᔕTᗩᗷIᒪITY ᐯᔕ. ᑕOᖇE ᖴᒪE᙭IOᑎ / ᖇOTᗩTIOᑎ


Aan de ene kant vind je biomechanica-experts (samen met internet “experts”) die beweren dat het doel van de ‘core’ is om beweging te voorkomen en niet om beweging te creëren. Ze pleiten voor core-oefeningen tegen beweging, zoals dead bugs, bird dogs, & side planks.


In de media zien we echter over topsporters(lees: CR7) die regelmatig honderden of zelfs duizenden crunches doen en niet alleen goed presteren, maar ook vrij blijven van rugpijn.


De waarheid is dat lumbale flexie- en rotatieoefeningen met een hoog volume een slecht idee kunnen zijn voor een klant die niet goed geconditioneerd is of een voorgeschiedenis heeft van rugpijn. Maar dat is niet uniek voor core-training elke oefening kan contraproductief zijn als we te snel te veel voorschrijven.


Voor klanten die ervan genieten en erop voorbereid zijn, is het volkomen veilig om een ​​paar sets sit-ups, crunches of russian-twists in hun programma op te nemen. Ze kunnen naast hun esthetische waarde zelfs enkele functionele voordelen bieden.


Oordeel: Train de core statisch en dynamisch voor klanten die het kunnen verdragen. Wees er gewoon slim in, bouw langzaam en voorzichtig het volume op, net als bij elk ander onderdeel van het trainingsprogramma.


Deel deze post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn