Bilateral VS Unilateral lower-body training

ᗷIᒪᗩTEᖇᗩᒪ ᐯᔕ. ᑌᑎIᒪᗩTEᖇᗩᒪ ᒪOᗯEᖇ-ᗷOᗪY TᖇᗩIᑎIᑎG

Unilaterale oefeningen(1 kant van je lichaam werkt) voor het onderlichaam bieden vergelijkbare kracht en hypertrofie voordelen als hun bilaterale tegenhangers, samen met twee duidelijke voordelen:

Lagere compressiekrachten op de wervelkolom, hogere moeilijkheidsfactor van stabiliteit.
En je verhoogt waarschijnlijk het algehele trainingsvolume als je één been tegelijk traint, wat de progressie van je klant zou kunnen verbeteren.

Maar traditionele bilaterale(Beide kanten vh lichaam werken) squats en deadlifts zijn niet zinloos, zoals je soms wel eens leest.

Ik kan drie redenen bedenken om ze te gebruiken:

  • Voor klanten die willen concurreren in powerlifting, zijn ze een must.
  • Voor contactsporters moet training hen voorbereiden op de hoge belastingen waarmee ze op het veld te maken krijgen.
  • Sommige klanten geven er gewoon de voorkeur aan, hetzij voor het gevoel hebben van een zware halter in hun handen of op hun rug, of omdat ze hun kracht willen meten met bekende benchmarks.

Oordeel: Een combinatie van eenzijdige en bilaterale training van het onderlichaam werkt goed voor de meeste klanten. Een eenvoudige, tijdbesparende strategie is om een ​​bilaterale knie-dominante oefening en een unilaterale heup-dominante oefening in één sessie op te nemen, en vervolgens om te draaien voor een volgende sessie.

Je kan bijvoorbeeld in de eerste sessie een bilaterale squat en een éénbenige Roemeense deadlift doen, en in de volgende sessie een bilaterale deadlift gecombineerd met een split squat waarbij de achterste voet om een verhoogje ligt.

De meeste klanten krijgen de beste resultaten met een combinatie van bilaterale en unilaterale oefeningen voor het onderlichaam.

Deel deze post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn