Alcohol

🍾🍷🍺 ᗩᒪᑕOᕼOᒪ 🍾🍷🍺

Klanten zeggen vaak dat ze niet weten waarom ze geen lichaamsvet verliezen. Ze vertellen ons dat ze alles goed doen, van gezond eten en constant sporten tot goed slapen, maar dan komt het weekend eraan en hebben ze misschien ‘een paar glazen wijn’.


Maar dit is een welverdiende traktatie, omdat ze gedurende de week zo gedisciplineerd zijn geweest?
Mis! Dit kan een van de redenen zijn die uw doelstellingen voor lichaamssamenstelling in de weg staan. Laten we eens kijken naar het feit …

Lege calorieën


Ik weet zeker dat jullie allemaal de term ‘lege calorieën’ hebben gehoord. Het is dan ook geen grote verrassing dat, in tegenstelling tot eiwitten, koolhydraten en vetten, alcohol calorieën levert zonder enige voedingswaarde. Om hieraan toe te voegen, bevat alcohol meer calorieën dan eiwitten en koolhydraten, zodat u gemakkelijk uw dagelijkse caloriedoel kunt overschrijden. ( eiwitten en koolhydraten = 4kcal/gr – alcohol = 7Kcal/gr)

Metabolisme

Om de zaken nog erger te maken, zal het drinken van alcohol alle stofwisselingsprocessen in uw lichaam onderbreken totdat het het heeft verbruikt. In principe kan je lichaam geen calorieën uit alcohol omzetten en moet het ze in plaats daarvan opgebruiken, waardoor alle andere vetverbranding die in het lichaam plaatsvindt, wordt vertraagd.

Simpel gezegd betekent dit dat als we een grote hoeveelheid calorieën drinken en consumeren (laten we eerlijk zijn, vaak hand in hand kunnen gaan), de calorieën uit voedsel worden opgeslagen als vet, terwijl ons lichaam eerst de calorieën uit alcohol verwerkt en verbrandt. Een recept voor vetaanwinst!

Cortisol

Alcohol verhoogt je cortisolproductie tot wel 24 uur lang. ( Lees onze blog ivm Stress, dan weet je dat cortisol een ramp is op weg naar vetverlies, en het is ook meer vatbaar dat je dat koppige buikvet vasthoudt.

Eiwitsynthese

Alcohol vermindert de snelheid van eiwitsynthese aanzienlijk, big deal toch? Nou ja, eigenlijk wel. Dit betekent dat u minder in staat bent om spieren op te bouwen als u een frequente drinker bent, wat de sleutel is tot succes op de lange termijn voor vetverlies.

Verlangen naar hoog vet / koolhydraten voedsel

Alcohol heeft de neiging de eetlust te stimuleren en vermindert onze remmingen, wat betekent dat we eerder geneigd zijn om slechte keuzes te maken als het gaat om onze voeding. Het is geen ‘rocket science’ dat het voedsel dat we eten tijdens het drinken meestal vet is en veel koolhydraten bevat, een slechte combinatie voor vetverlies. Meng dit met het feit dat we meestal meer eten dan we nodig hebben en de kans groter is dat we de calorieën opslaan, aangezien ons lichaam prioriteit geeft aan het verbranden van de alcohol en de weg naar vetverlies lang wordt!

Motivatie

Ik moet nog een klant tegenkomen die niet meer gemotiveerd is om te trainen en gezond te blijven als ze alcohol uit hun dieet schrappen of verminderen. Het drinken van alcohol kan ervoor zorgen dat gezonde gewoonten uit de boot vallen, wat op zijn beurt betekent dat je vooruitgang wordt belemmerd en dus ook je motivatie.

Drankjes

Hoewel alcohol lege calorieën zijn, zijn de mixers die we toevoegen dat zeker niet. Bepaalde dranken hebben een zeer hoog suikergehalte zoals cocktails of een hoog koolhydraatgehalte zoals bier. Beide soorten calorieën zullen je geen plezier doen tijdens je reis naar vetverlies, omdat ze de vetopslag in je cellen bevorderen.

Stop met het verzinnen van excuses!

Als je echt veranderingen wilt aanbrengen, dan is het tijd om de realiteit onder ogen te zien en baas te worden. Als je niet bereid bent om minder of idealiter minder alcohol te gebruiken, dan ben je misschien niet klaar om de veranderingen aan te brengen die nodig zijn om dat lichaam te krijgen of om de levensstijl waar je naar verlangt te veranderen. Opkomen tegen sociale druk kan moeilijk zijn, maar geloof me, binnenkort zullen je vrienden je vragen hoe je het doet, in plaats van waarom je het doet.

Enkele tips als je alcohol drinkt:
1) Drink alcohol met een lage calorische waarde maar een hoger alcoholpercentage zoals rode wijn (wat ook gezondheidsvoordelen heeft
2) Vermijd calorierijke dranken zoals romige likeuren en cocktails
3) Drink tussen elk drankje wat water
4) Beperk het drinken tot één keer per week
5) Hou gezonde voeding bij de hand, zodat je gemakkelijker de juiste keuzes kunt maken.

Probeer deze simpele regels toe te voegen aan je wekelijkse routine en je lichaam in 2021 zal je er dankbaar voor zijn!

Als gezond zijn een doel voor u is, neem dan vandaag nog contact met me op.

Deel deze post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn