Helpt water bij afslanken?

Wist je dat het lichaam voor 60 % uit water bestaat?
En wist je dat we gemiddeld 2 tot 2.5 liter per dag aan vocht verliezen, zonder het zweten tijdens het sporten erbij te tellen?!

Dit toont aan dat je minimum 1.5 liter vocht (liefst in de vorm van water) moet innemen om dit verlies te compenseren. En wat dan met de andere liter vocht? Die haal je uit de overige vaste voedingsmiddelen zoals fruit en groeten die je dagelijks eet, zodat je toch aan die 2.5 liter komt.

Wat is de functie van al dat vocht?
Het is goed voor het functioneren van onze geest, houdt huid en lichaam gehydrateerd, geeft je metabolisme een boost en zorgt ervoor dat afvalstoffen makkelijker de weg naar buiten vinden. Het regelt de lichaamstemperatuur en is een transportmiddel voor allerhande stoffen. Redenen genoeg dus om dagelijks anderhalve liter water te drinken, maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Fabel of Feit: Water helpt je bij het proces van afslanken? FEIT! Dus ‘gewoon doen’ is de boodschap. Om water te drinken heb je geen karakter nodig, geen topconditie, geen tijd,… Al die smoesjes werken hier niet, gewoon die fles of dat glas aan je mond en gieten 😉

Onderstaande tips helpen je hierbij.

  1. Start van je dag Heb je een druk of rustig ochtendritueel? Nuttig je een ontbijt of niet? Ben je ochtendmens of sta je op met een humeur? Ook dit maakt allemaal niets uit voor het drinken van water, zorg dat je een groot glas water drinkt binnen de 5 minuten na het opstaan uit je bed. ‘s Nachts verlies je veel vocht, de meeste mensen gaan ‘s morgens ook plassen dus terug nieuw vocht opnemen is cruciaal! ps: Eerst water, dan pas je koffie, thee of ontbijt!
  2. Maak het visueel Zet een fles water op je bureau of in het zicht op je werkplaats. Als je druk in de weer bent, vergeet je wel eens te drinken, als er een fles water naar je lacht, ga je er sneller naar grijpen dan dat ze in de koelkast staat.
  3. On the road Veel mensen brengen veel tijd door in de auto, dat is geen reden om niet te drinken. Het is begrijpelijk dat het wat moeilijker is als je de hele dag op de baan zit, maar ook deze mensen zullen af en toe een pauze hebben of zullen ook de mogelijkheid hebben om bij een klant,leverancier,… naar het toilet te gaan. Drink dus extra als je weet dat zo’n moment eraan komt. Bijvoorbeeld op het einde van je werkdag, als je weet dat je nog maar 30 minuten moet rijden tot thuis, zorg dan dat je dan zéker begint te drinken. Remember, binnen 30 minuten kan je naar het toilet spurten 😉
  4. Water = saai? Vind je water niet lekker of saai om enkel dat te drinken? Ga zeker niet telkens fruit liggen persen en dat in je water doen, want dan komt er eigenlijk enkel een berg suiker (fructose) in je water. Maar snij een stuk fruit in stukken en laat dit weken in je waterfles. Ook muntblaadjes is hier een lekkere variant. ps: ook groenten zoals komkommers zijn een optie.
  5. Meten is weten Als je niet met flessen werkt, weet je vaak niet goed hoeveel je nu aan het drinken bent. Zorg dan dat je goed weet hoeveel centiliter jouw glas is en tel goed het aantal glazen. ps: zorg dat je ergens turft zodat je het correct weet. Nogmaals, meten is weten.
  6. It’s the 21th centrury! We zitten in de 21ste eeuw, dus het excuus ‘ Ik vergeet water te drinken!’ kan je ook helemaal opbergen! Als tip 2 (visueel) nog niet genoeg helpt, download dan een app! Iedereen heeft in dit tijdperk een smartphone, er zijn honderden gratis apps die je helpen om water te drinken. Appstore = water
  7. “ Ik heb geen dorst “ Hoe minder je drinkt, hoe minder dorst je zal ervaren. Hoe meer je gaat drinken, hoe meer dorst je zal ervaren. Wacht dus niet tot je dorst hebt, drink gewoon. Weet je nog, ‘gewoon doen! ‘ Laat tip 2 of 6 je hierbij helpen.

Enjoy drinking!

Deel deze post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn