Het belang van Gripkracht

ᕼET ᗷEᒪᗩᑎG ᐯᗩᑎ GᖇIᑭKᖇᗩᑕᕼT

Vaak staan mensen er niet bij stil, maar sterke handen hebben is vaak bijzonder handig.Denk aan: boodschappen dragen, meubels verhuizen, (tuin)gereedschap bedwingen, kinderen oppakken en dragen. Maar ook bij verschillende sporten is gripkracht van belang. Voorbeeld Judo, golf, tennis, fitness,…

Als je in de fitness in een fase zit waarbij je maximale kracht moet zetten in een deadlift en je hebt geen goede gripkracht, dan gaat vaak je grip een belemmerende factor zijn idpv een zware load kunnen tillen en dus overload kunnen ervaren. ( Uiteraard heb je in de fitness dan straps om te gebruiken, maar deze mogen niet té snel als hulpmiddel ingezet worden. )

Gripkracht is ook een goede parameter om te testen of je klanten goed geslapen hebben en dus klaar zijn om een goede training te kunnen neerzetten. Indien mensen dus slecht scoren op gripkracht ga je niet kunnen verwachten dat ze nieuwe records gaan neerzetten tijdens een krachtsessie.

Je gripkracht staat ook in verbinding met je centraal zenuwstelsel, daarom is het een goed hulpmiddel om te testen of ze moe zijn ja dan nee. Daarnaast is gripkracht ook een goede parameter om je ‘overall strength’ te meten en te kaderen.

We zijn de gripkracht bij mannen gemiddeld rond de 45kg tussen hun 20 en 60jaar hetzelfde blijven, na hun 60 zakt dit harder. Bij vrouwen zit het gemiddelde rond de 28kg tussen hun 20 en 50jaar, daarna zakt het bij hun harder. ( Bron: Pubmed )Gemeten met een hand dynamometer ( zie foto 2 )

Oefeningen om je gripkracht te trainen:- Handdoek wringen- Tennisbal knijpen- Hangen aan een bar- Alle soorten ‘ Carry’ oefeningen

Wil jij je handkracht eens meten? Kom langs en test onze hand dynamo meter.

Deel deze post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn