Hoelang blijft mijn opgebouwde spierkracht & massa intact?

ᕼOEᒪᗩᑎG ᗷᒪIᒍᖴT ᗰIᒍᑎ OᑭGEᗷOᑌᗯᗪE ᔕᑭIEᖇKᖇᗩᑕᕼT & ᗰᗩᔕᔕᗩ IᑎTᗩᑕT?

De fanatieke fitnesser is in deze tijd van Corona vaak bang voor zijn ‘gains’ ( spierkracht & spiermassa. Hieronder even wat info om jullie toch wat gerust te stellen, zo snel gaat het niet bergaf met ons lichaam 😉

Het lijkt alsof we vanaf week 1 ons massa aan het verliezen zijn, maar dit is enkel een gevoel als gevolg van een verlaagde spierspanning.

Spierkracht gaat zelfs die eerste 3 weken zo goed als niets achteruit, pas vanaf 6 weken geen frequente prikkel te hebben ga je een daling voelen in spierkracht.

Wat spiermassa betreft, als je lichaam geen belasting meer krijgt dan vindt het lichaam het ook niet nodig om dikke spierballen mee te sleuren. Na 2 weken geen training begin je zéér langzaam spiermassa te verliezen, maar na 4 weken begint dit sneller te gaan.

NOTA: bij een oudere populatie gebeuren deze 2 processen sneller.

POSITIEF NIEUWS: – Een kleine periode van rust kan ook is goed doen voor je lichaam, alles kan is hélemaal herstellen en tot rust komen. Spieren kunnen helemaal herstellen ( principe van supercompensatie ), maar ook pezen en gewrichten kunnen is herstellen van een periode geen ‘load’ te krijgen. – Ons lichaam heeft ook zoiets als ‘muscle memory’ , dus als je al een hele tijd actief was met krachttraining en je begint na deze Corona-lockdown terug consequent te trainen dan ben je zéér snel terug op je oude niveau!

Enjoy the rest – get some extra sleep – do some extra mobility-work

Do Healthy – Think Healthy – Start Healthy

Deel deze post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn