LISS is goed voor een beter lichaamssamenstelling?

ᒪIᔕᔕ Iᔕ GOEᗪ ᐯOOᖇ EEᑎ ᗷETEᖇ ᒪIᑕᕼᗩᗩᗰᔕᔕᗩᗰEᑎᔕTEᒪᒪIᑎG?

Eerst ga ik uitleggen wat LISS is: Low Intensity Steady State of makkelijk gezegd ‘ tragere, langere cardio oefeningen.

Ze hebben heel lang ( en nog altijd ) gezegd: Cardio om af te vallen! Laten we dit even dieper bekijken aan de hand van een makkelijk voorbeeld: een sprinter VS een marathon loper. Een professionele sprinter loopt ongeveer 1kilometer/week VS een professionele marathon loper zit rond de 100kilometers/week.

OK, marathon lopers zijn vaak magere mensen, maar gaat hun lichaamssamenstelling ( vet VS spieren ) het beste zijn? De foto’s hierboven tonen duidelijk aan dat de lichaamssamenstelling van een sprinter duidelijk beter is dan een lange afstand loper, toch loopt de marathon loper 99 kilometers meer dan de sprinter.

Hoe komt dit? Een sprinter traint veel meer op kracht en power, kracht en power zijn grote vormen van ‘power output ‘ en dat fenomeen zorgt voor een veel groter ‘glucose deficit’ ( suiker tekort ). Dit gegeven hebben we nodig om onze lichaamssamenstelling te doen veranderen.

Dus ben je een fanatieke afstandloper? Zorg dat in je week ook eens een sprint-training en/of een interval training in zit. Hulp bij nodig? => DM

Deel deze post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn