Personal training en de WWV’s (Wat-Waarom-Valkuil)

Fitness heeft de laatste tijd een mooie boost gekregen, maar het is ook héél ingewikkeld geworden. Ze blijven nieuwe toestellen, methodes, hypes om je oren gooien, waardoor het als leek nog moeilijker wordt om te kiezen wat voor jou past en wat je nodig hebt voor jouw doel.

Daarnaast is fitness vaak een sociale sport waar vrienden/vriendinnen heen gaan om bij te praten, maar enkel een uurtje wandelen en ondertussen ‘koffie-klets’ houden gaat je niet de verwachte resultaten geven.

Daarom zet ik hier een aantal zaken op een rijtje waar je over moet nadenken als je een personal trainer of online trainer wil inhuren.

Wat is personal training?
Google geeft volgende betekenis aan ‘personal training’ : ‘het informeren, motiveren en begeleiden van een sporter op individuele basis om met hem of haar het gestelde gezondheids- of bewegingsdoel te bereiken’

Deze betekenis van google vind ik énorm goed! Het is niet enkel iemand die naast je staat en die je herhalingen brult, maar ook iemand die je info geeft waar je mee verder kan.

Het is ook een persoon die je op tijd ‘pusht’ om verder, dieper en harder te gaan, maar ook de persoon die moet waken dat je niet té veel doet en dus jou soms ook afremt als je te hard of te snel van stapel loopt.

Personal training kan individueel zijn zoals google zegt, maar tegenwoordig zie je ook veel ‘small group training’. Dit is met een aantal mensen samen trainen onder begeleiding van je trainer.

Voordelen: goedkoper en de fun kan nog hoger zijn omdat het met vrienden is.

Nadelen: het gaat niet meer helemaal persoonlijk op jouw lichaam gemaakt zijn.

Bij ‘4u2 in motion’ nemen we maximum 4 personen in een small group setting, zodat we toch kunnen blijven waken over de juiste techniek van elke sporter.

Waarom personal training?

Je hebt het heden en je hebt je doelstelling. Via personal training zou de weg van het heden naar je doelstelling zo optimaal mogelijk moeten zijn!

Maar niet alleen als je een specificieke doelstelling hebt, is personal training een goed idee, dit is ook een goede manier om aan je lichaam te werken en dit op een goede, veilige en leuke manier. De mens wordt immers steeds ouder en ouder, dus ons lichaam moet langer en langer meegaan. Zorg er dan ook voor dat je lichaam sterk en gezond is en blijft zodat je er ook nog van kan genieten op je oudere dag.

Een bijkomende reden die personal training interessant maakt, is dat je training zo efficiënt mogelijk gemaakt wordt.

Niemand heeft veel tijd, dus die kostbare tijd verspillen met niet optimaal te trainen is jammer.

Als je dan gaat trainen, zorg dan dat je plan van aanpak goed is zodat je geen tijd aan het verspillen bent in de fitness!

Valkuil van personal training?

Wat gaat er dan soms fout als mensen die een personal trainer inschakelen toch hun resultaten niet behalen?

Sommigen hebben het idee dat het voldoende is om een personal trainer in te schakelen, en vergeten dat je er ook dan nog voor moet werken.

Je traint dan wel zo optimaal mogelijk onder de begeleiding van je personal trainer, toch moet je ook dan nog hard, goed en vaak genoeg trainen om je resultaten te krijgen.

Ook personal trainers hebben immers geen magische inkomdeuren waar je enkel maar door hoeft te wandelen om resultaat te krijgen.

Consequent en consistent trainen is dé sleutel. ( Met de juiste voeding uiteraard! )

Daarnaast moet je ook goed kijken wie je als trainer inhuurt.

Niet elke spierbundel in de fitness die er goed uitziet in de spiegel is een personal trainer, ook al noemen ze zichzelf wel zo!

Heeft de trainer in kwestie kennis van het menselijk lichaam?

Heeft de trainer al resultaten behaald met klanten in het verleden?

Gaat de trainer nog regelmatig op bijscholing?

Wees kritisch als je iemand wil betalen om jouw lichaam onder handen te nemen.

Durf vragen te stellen en test je trainer met moeilijke vragen 😉

Daarnaast vind ik het belangrijk dat je een trainer zoekt waar je een klik mee hebt.

Hij/zij hoeft niet je beste vriend te worden, maar je moet wel kunnen babbelen met je trainer en je moet hem/haar zeker willen gaan vertrouwen. Je bent tenslotte best “intiem” met elkaar bezig en ziet elkaar een aantal keer per week, als het dan tijdens de rustpauzes telkens onaangenaame stiltes zijn, is het ook niet helemaal prettig.

Deel deze post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn