REhab of PREhab?

“ᖇEᕼᗩᗷ Oᖴ ᗷETEᖇ ᑭᖇEᕼᗩᗷ” “ᗷETEᖇ ᐯOOᖇKOᗰEᑎ ᗪᗩᑎ GEᑎEᘔEᑎ”

Graag even wat verduidelijking omtrent dit thema vanuit mijn standpunt als kinesitherapeut. Dingen die belangrijk zijn om de kans op blessures te verminderen, de kans op nieuwe blessures in de toekomst te vermijden of om risico’s te verlagen. In de literatuur is terug te vinden dat 70% van de blessures kunnen worden voorkomen door verantwoord sporten. Enerzijds door een goede begeleiding anderzijds door discipline en kennis van je eigen lichaam.

PREVENTIE: risico verkleinen – herval voorkomen – kans verminderen

“Wanneer mag ik terug sporten?” is een veel voorkomende vraag tijdens een revalidatie. We kunnen deze vraag ook anders stellen zijn alle sportende mensen wel klaar om te sporten. Belangrijk is om je lichaam klaar te maken voor je wat je ervan vraagt/verlangt. Ineens een marathon als doel of de Ronde van Vlaanderen gaan fietsen met de vrienden lijkt allemaal geen probleem wanneer je blessurevrij bent maar niets is minder waar.

Wat daarbij van groot belang is, is de verhouding tussen belasting (wat ik doe) & belastbaarheid (wat ik kan). Dit kan uit balans geraken door onvoldoende herstel, trainen met lichte blessures of verkeerde trainingsmethodes.

Het luik preventie kunnen we indelen in 3 verschillende fases.

1. Primaire preventie – voorkomen nog voordat er blessures zijn (screening zwakke schakels)

2. Secundaire preventie¬ – eerste tekens van overbelasting/vermoeidheid herkennen

3. Tertiaire preventie – maatregelen nemen bij acute blessures

Graag zou ik nog 2 belangrijke bemerkingen aankaarten:

1. Verantwoordelijkheid + discipline over je eigen lichaam = nog al te vaak moet ik horen “dat zal wel overgaan” – “een week gerust en het was over”. Jammer genoeg is dan de zwakke schakel niet bekend en al zeker niet verholpen. Preventieve screening kan toch al een belangrijk deel zijn van het verminderen van je kans op blessure.

2. Assess – Reassess = als je dan gescreend bent, is het ook van groot belang om te testen of het oefenprogramma ook zijn vruchten afwerpt op regelmatige basis re-testen is zeker aangewezen. ______ Sporten is gezond blijft een mooi gezegde maar nog beter als we het kunnen uitvoeren zonder blessures.

Keep it safe, keep it simple. Laat je screenen!

Deel deze post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn